GRANT NA REALIZACJĘ AUGUSTOWSKIGO PROJEKTU
EDUKACYJNEGO
Szkolna Akademia
Programowania
Głównym celem
projektu było podniesienie kompetencji cyfrowych uczniów. W projekcie wzięło
udział 9 uczniów z klasy I b. Zajęcia prowadzone były w oparciu o podstawę
programową klas I-III i z naciskiem na rozwój myślenia logicznego i
abstrakcyjnego.
Na zajęciach ze wstępu do programowania dla dzieci
ćwiczyliśmy myślenie algorytmiczne, porządkowanie informacji, kodowanie i
dekodowanie, planowanie sekwencji działań. Kodowaliśmy własne ciała, ciała
koleżanek i kolegów według instrukcji, które wcześniej dzieci stworzyły. Na
przygotowanej przez wolontariuszy macie można było układać kubeczkowe Sudoku,
kodować różne opowieści, przysłowia,
bajki, grać w memory. Odkodowywaliśmy
też wzory wieży zgodnie z instrukcją i sprawdzaliśmy rozwiązanie. Na warsztatach z Minecrafta edukacyjnego
uczestnicy poprzez zabawę wykonywali
misje – aby je zaliczyć niezbędne
było rozwiązanie zadań matematycznych i logicznych. Zakupione plansze „Drzewka- domino”
i „Załoga do kodowania” umożliwiły naukę kodowania, odkodowywania,
układania, porządkowania, sortowania i klasyfikowana wg różnorodnych
cech z wykorzystaniem kompletu tafli. Uczniowie mogli poznawać kierunki ruchu,
obyć się z układem współrzędnych, rozwijali orientację przestrzenną. W ramach zajęć uczniowie poznali też podstawy programowania w języku Scratch.
Program pozwala w sposób wizualny tworzyć gry, pokazy multimedialne,
historyjki. Zaletą programu jest błyskawiczny efekt, jaki widzi uczeń tworząc
swój program i uruchamiając go. Ma to duże znaczenie zwłaszcza przy nauce
najmłodszych dzieci, które oczekują szybkich rezultatów swojej pracy. Jasna i
przemyślana struktura programu w edytorze bloczków znakomicie wspomaga uczenie
myślenia algorytmicznego. Nauka programowania w Scrachu, była potrzebna, żeby
dzieci mogły zaprogramować roboty Finch. Ponieważ do biblioteki został
zakupiony robot Photon dzieci miały również okazję programować go dzięki
aplikacji, która posiada różne interfejsy dostosowane do dzieci w ich wieku.
Spotkania odbywały się 2 razy w tygodniu i trwały 2,5 godziny. (razem 15
godzin). Na zakończenie cyklu zajęć z programowania każde dziecko otrzymało
dyplom. Nauczyciel podczas zajęć
obserwował poprawność wykonywania zadań, zastosowane metody i środki
informatyczne, samodzielność, zaangażowanie. Dzieki grantowi zapewniono ciekawe
zajęcia pozalekcyjne, które odbywały się w bibliotece szkolnej.
Zajęcia odbyły się dzięki współpracy z ”Link do
przyszłości” – Lokalne Kluby Kodowania, które wypożyczyli nam roboty Finch i przesłali 9 licencji do
Mincrafta edukacyjnego.
Małgorzata Sawicka
nauczyciel
bibliotekarz