Tam, gdzie urodził się Mikołaj Kopernik – wycieczka do Torunia

10 października uczniowie klasy VI b i VI d oraz ich opiekunowie p. Anna Nerko, p. Małgorzata Kozłowska i p. Anna Edelman – Nowicka wybrali się na dwudniową wycieczkę do Torunia. Po kilkugodzinnej podróży, przed południem, dotarliśmy do celu naszej wyprawy. Na miejscu czekała na nas pani przewodnik. Mimo, że Toruń powitał nas pochmurną, deszczową pogodą pełni energii przystąpiliśmy do odkrywania tajemnic Miasta Piernika i Kopernika.
    Zwiedzanie rozpoczęliśmy od spaceru wzdłuż Bulwaru Filadelfijskiego, podziwiając fortyfikacje Starego Miasta oraz koryto rzeki Wisły. Wąskimi uliczkami dotarliśmy pod Krzywą Wieżę, dawną basztę miejską w systemie obronnym murów, przy której zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Przez Bramę Klasztorną weszliśmy na rynek Starego Miasta, gdzie zwiedziliśmy najważniejsze jego zabytki: XIII-wieczny Ratusz, Dwór Artusa, budynek zabytkowej XIX-wiecznej poczty, Dom Kopernika, Pomnik Mikołaja Kopernika, gotycki Kościół Najświętszej Marii Panny, Katedrę Świętojańską. Ponadto obejrzeliśmy spichrze i kamienice mieszczańskie sięgające czasów średniowiecza.
    Następnie udaliśmy się do fontanny ze statuetką flisaka otoczoną przez osiem żab. Podczas spaceru pani przewodnik przytaczała ciekawe legendy i opowieści dotyczące spotkanych zabytków. Dowiedzieliśmy się również, skąd wzięła się nazwa tego zabytkowego miasta.
    Kolejnym etapem naszego zwiedzania było Żywe Muzeum Piernika. To interaktywna placówka muzealna, pierwsza tego typu w Europie, założona w 2006 roku, w której odbywają się pokazy połączone z warsztatami historycznego wypieku piernika. Tu odbyliśmy dwie podróże w czasie. Pierwsza przeniosła nas do średniowiecza, gdzie pod okiem Mistrza Piekarskiego i Wiedźmy Korzennej poznaliśmy rytuały związane z wypiekiem piernika. Po złożeniu przysięgi zostaliśmy przyjęci w poczet czeladniczej braci. Z własnoręcznie przygotowanego ciasta przy użyciu drewnianych form każdy wykonał piernik, który po upieczeniu zabraliśmy ze sobą. W czasie drugiej podróży poznaliśmy manufakturę z przełomu XIX i XX wieku. Zobaczyliśmy oryginalne niemieckie maszyny służące do wypieku piernika, zabytkowy piec, kolekcję woskowych form. Następnie pojechaliśmy do Gościńca Silver, miejsca naszego zakwaterowania, gdzie zjedliśmy obiadokolację i udaliśmy się na zasłużony odpoczynek po dniu pełnym wrażeń.
    Drugiego dnia po śniadaniu wybraliśmy się na seans w Planetarium. Wszyscy z zapartym tchem oglądaliśmy film pt. „Wirująca Ziemia” i uczyliśmy się jak rozpoznawać gwiazdy, poznaliśmy podstawowe informacje związane z ruchem obrotowym oraz obiegowym Ziemi. Zobaczyliśmy jak zmienia się wygląd nieba i układ gwiazdozbiorów w ciągu roku, jaką rolę pełni Gwiazda Polarna oraz skąd biorą się fazy Księżyca.
    W dalszej kolejności ponownie spotkaliśmy się z panią przewodnik, która tym razem pokazała nam nową część miasta, tj. Rynek Nowomiejski. Poza tym zobaczyliśmy Kamienicę pod Gwiazdą, Kościół św. Ducha, zespół murów obronnych, Łuk Cezara, Bramę Żeglarskim Drogę Królewską, Bramę Mostową, Dwór Bractwa św. Jerzego z Basztą i Wartownią, Kościół św. Jakuba, a także pomnik Piernikarki Katarzynki.
    Po obiedzie, zmęczeni, ale szczęśliwi udaliśmy się w drogę powrotną. Do Augustowa dotarliśmy późnym wieczorem.
    Myślę, że wycieczka była bardzo udana i pełna wrażeń, a wspomnienia pozostaną w pamięci uczniów na długo.     Anna Nerko.