Światowy Dzień Bez Tytoniu obchodzony jest w dniu 31 maja. Po raz pierwszy został ogłoszony przez Światową Organizację Zdrowia WHO w 1987 roku, aby zwrócić uwagę na szkodliwość palenia tytoniu. Każdego roku obowiązuje inne hasło przewodnie. Konkretny temat ma służyć temu, by stworzyć jednolite globalne przesłanie i lepiej trafić do odbiorców.
Hasło przewodnie na 2020 rok
Ochrona młodzieży przed manipulacjami w branży oraz zapobieganie używaniu tytoniu i nikotyny
Przez
dziesięciolecia przemysł tytoniowy celowo stosował strategiczne, agresywne
i bogate w zasoby taktyki, aby przyciągnąć młodzież do wyrobów tytoniowych i
nikotyny. Wewnętrzne dokumenty branżowe ujawniają dogłębne badania i wyliczone
podejścia mające na celu przyciągnięcie nowej generacji użytkowników tytoniu,
od projektowania produktu po kampanie marketingowe mające na celu zastąpienie
milionów ludzi umierających każdego roku z powodu chorób związanych z tytoniem
nowymi konsumentami – młodzieżą.
W jaki sposób tytoń i powiązane branże manipulują młodzieżą?
- Stosowanie
smaków atrakcyjnych dla młodzieży w wyrobach tytoniowych
i nikotynowych, takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa, które zachęcają młodych ludzi do ich używania - Eleganckie wzory i atrakcyjne produkty, które mogą być również łatwe do noszenia i są zwodnicze (np. Produkty w kształcie pamięci USB lub cukierków)
- Promowanie produktów jako „zmniejszonych szkód” lub „czystszych” alternatyw dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te twierdzenia
- Sponsoring gwiazd / influencerów i konkursy sponsorowane przez markę w celu promocji wyrobów tytoniowych i nikotyny (np. Influencerów na Instagramie)
- Marketing w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci, w tym ustawianie w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów gazowanych i zapewnianie premii dla sprzedawców, aby zapewnić, że ich produkty będą eksponowane w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi (w tym dostarczanie materiałów marketingowych i gablot sprzedawcom detalicznym)
- Sprzedaż
papierosów oraz innych wyrobów tytoniowych i nikotyny w pobliżu szkół, co
sprawia, że dzieci w wieku szkolnym mają łatwy i tani dostęp do tytoniu
i produktów nikotynowych - Pośredni
marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach
telewizyjnych
i programach streamingowych online - Automaty do sprzedaży tytoniu w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, pokryte atrakcyjnymi reklamami i ekspozycjami opakowań oraz podważające przepisy dotyczące sprzedaży nieletnim
- Spory
sądowe mające na celu osłabienie wszelkiego rodzaju przepisów
ograniczających palenie tytoniu, w tym etykiet ostrzegawczych,
ekspozycji w punkcie sprzedaży oraz przepisów ograniczających dostęp i
marketing dla dzieci
(w szczególności przepisy zakazujące sprzedaży i reklamy wyrobów tytoniowych
w pobliżu szkół)
WHO
zachęca wszystkich, którzy docierają do młodzieży – aby ujawnić manipulacyjne
taktyki branży. Globalna kampania obali mit i ujawni przebiegłą taktykę
stosowaną przez
te branże. Zapewni młodym ludziom wiedzę niezbędną do łatwego wykrywania
manipulacji
i wyposaży ich w narzędzia do odrzucenia takiej taktyki, umożliwiając tym samym
przeciwstawienie się jej. Jest to szczególnie ważne teraz, ponieważ badania
pokazują,
że palacze mają większe ryzyko ciężkiego przypadku
koronawirusa. WHO wzywa wszystkich młodych ludzi do przyłączenia się do
walki o pokolenie wolne od tytoniu.
Światowy Dzień bez Tytoniu 2020 pokaże, w jaki sposób można wzmocnić pozycję młodych ludzi, aby przejąć kontrolę nad swoim zdrowiem i odrzucić uzależnienie od tytoniu.