Laboratoria Przyszłości – styczeń

W styczniu gościliśmy Laboratoria Przyszłości w wersji mobilnej. Klasa 6A i 6B miały możliwość zapoznania się z nowoczesną drukarką 3D, dzięki której uczniowie mieli możliwość obserwacji powstawania modeli 3D. W międzyczasie prowadzący zajęcia zaprezentowali robota Photon, który przy pomocy tabletu był programowany przez uczniów. Przydała się również duża kostka do gry, którą uczniowie rzucali aby dowiedzieć się o ile pól (według określonych zasad) ma przejechać robot.

Na  zajęciach informatyki  w bieżącym miesiącu  klasa 2c stawiała pierwsze kroki  w programowaniu Photona z wykorzystaniem maty edukacyjnej. Po zaprezentowaniu programu przez nauczyciela uczniowie zostali podzieleni na zespoły pięcioosobowe. Grupy otrzymały maty oraz karty przedstawiające obrazki emocji i kolorów. Najpierw dzieci rozkładały losowo karty na macie edukacyjnej, następnie programowały przejazd robota po wyznaczonej trasie. Podczas wykonywania zadania kiedy robot stawał na polu z wybraną kartą zmieniał kolor lub wydawał odpowiedni dźwięk. Wygrał zespół, który poprawnie zaprogramował całe zadanie i zaprezentował je pozostałym uczestnikom zajęć. 

Na zajęciach techniki w klasach piątych uczniowie poznawali rodzaje  tworzyw sztucznych i ich zastosowania wykorzystując stosowne plansze. Na technice w klasie 6A uczniowie budowali modele nowoczesnych urządzeń. Na kolejnej lekcji wykorzystane zostały okulary 3D classvr, Uczniowie mogli zapoznać się ze zdobyczami nowoczesnej techniki. Oglądali, jak zbudowany jest silnik samochodowy, odrzutowiec Airbus, mogli wejść do kokpitu Concorda, modułu dowodzenia Apollo oraz dowodzić stacją kosmiczną Skylab. Poznawali też wnętrza wiatraka, tajemnice działania okularów 3D i promu kosmicznego Endeavour. W klasie 4A wykorzystane były natomiast klocki lego do budowy roweru.

Na zajęciach kształtujących kreatywność uczniowie kl. 6B poznawali bardzo ciekawą płytkę edukacyjną micro:bit. Zapoznawali się z jej możliwościami np. wbudowanym czujnikiem kąta obrotu, czujnikiem temperatury i oświetlenia. Na kolejnych zajęciach podłączaliśmy wyświetlacz LCD 1602 i wyświetlaliśmy napisy oraz dane z czujników. Docelowo podłączymy do płytki i zaprogramujemy specjalny czujnik zanieczyszczenia powietrza, który może być wykorzystany na lekcji geografii.

Na lekcjach informatyki w klasach ósmych kontynuowaliśmy programowanie Arduino. Tym razem wykorzystaliśmy sygnały PWM do sterowania serwomechanizmem. Na kolejnych zajęciach uczniowie sterowali poziomem jasności diody, wykorzystując wbudowane sprzętowo możliwości sterowania sygnałami. Do badania przebiegu sygnałów wykorzystaliśmy po raz pierwszy oscyloskop – otrzymany również w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”.

W ramach zajęć techniki w klasie 6 c oraz lekcji fizyki w klasach ósmych  wykorzystano zestawy do symulacji elektronicznych Boffin II. Uczniowie zaczynali budowę obwodów od skonstruowania prostych świateł, poprzez symulację świateł dyskotekowych a kończyli na projektowaniu prostych alarmów zabezpieczających mieszkania. I to właśnie nazywamy wykorzystaniem wiedzy w praktyce!

W. Złotkowski

#LabolatoriaPrzyszłości